söndag 4 december 2011

Högtalarbygge



Då var det äntligen dags. Efter att ha testat och utvärderat de högtalarlådor gjorda av ett gammalt fanerat skrivbord (man ta vad man har), så är bygget av riktiga lådor nu igång.

Detta  började ju med att jag lyssnade på ett par högtalare på hifimässan som hölls på Arken förra året. De hade en spännande teknik och lät rätt bra av det man kunde utvärdera på plats. Det var en 2-vägs golvhögtalare med basen i en sluten låda och magnetostatelement för mellan/diskanregister i öppen baffel-konstruktion. Efter lite luskande så hade jag fått reda på allt om högtalarna utom delningsfiltret. Men jag hade fått veta att det inte innehöll några kondensatorer.

Nåväl, efter en tid så dök det upp ett par lätt begagnade baselement, Seas 8,5" ur den finaste Excel-serien för halva nypriset. Jag hade dock släppt tankarna om att göra en kopia på mässhögtalaren, utan att istället nöja mig med att använda samma högtalarelement och hålla det så enkelt som möjligt. Detta blev i mitt fall en basreflexlåda där båda elementen spelar framåt och med ett delningsfilter med 6db branthet. Magnetostaterna - Bohlender Graebener Neo8 Planar Transducer PDR - beställdes från USA ihop med en del delningsfilterkomponenter.  Testlådor byggdes och delningsfiltervarianter testats.

Målet nu är alltså att färdigställa högtalarna i en finish som ska kunna förväxlas med köpehögtalare i den högre klassen.

MDF i 19mm utsågat och klart att sättas ihop.

Så här ser det ut än så länge, två påbörjade lådor i 19mm MDF. 


Stagning invändigt behövs och så här ser detta ut.
Tar endast upp 0,46 liter, men är grymt stadigt. Ett par mindre hål till ska nog tas upp. 

Forts. följer.

Inga kommentarer: