onsdag 12 november 2008

Delningsfilter

Då fortsätter bygget med SQ-50 igen. Filterkomponenterna kom för ett tag sedan, feta fina saker:






Istället för effektmotstånd används fyra paralellkopplade motstånd som är ihopptvinnade till "paket".




Alltihop monteras och löds fast på en plexiglasskiva:







Komponenterna sitter fast med smältlim, spolarna har även fått extra hjälp med fastsättning av ett buntband efter detta foto. Notera att den ena spolen ligger och den andre står upp för att inte påverka varandra.

Dessvärre blev jag lite fundersam på "motståndspaketen", de har inte rätt värde enligt min multimeter, skiljer mer än det ska. Hur det kommer påverka vet jag inte, men det blir väl och testa och se hur det låter, förmodligen tillverka en uppsättning filter till, då med lite billigare komponenter och se hur stor skillnad det blir.

3 kommentarer:

Joakim Bergman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Lyckades inte hitta din slutlyssnings kommentar. Men om du använt det där filtret och inte orginal ens som jämförelse så blir det heller inte rättvist. Den vassa diskanten berodde förmodligen på ett antal felaktiga diskantelement. Diskussionen på Minhembio forumet var väldigt konstig tycker jag. Lika konstigt som att filtrera bort ett hårdvarufel.

Mvh Magnus

Sportkeps sa...

Hej, tack för ditt inlägg! Du har helt rätt att lyssningsintrycken uteblev och bloggen tvärdog:) Först vill jag bara säga att jag har lyssnat på sq-50 med orginalfilter, de gjorde ju f.ö en ändring själva en kort tid efter Minhemmabio-trådens och kikar man på mätningarna var det ju inte bara vass diskant som var problemet med orginal..Däremot kna man ju diskutera vad som menas med vass diskant, påträngande skulle jag nog snarare beskriva det som. Och i övre mellanregistret. För bara några veckor sedan blev det här lastgamla projektet aktuellt igen då jag rensade bland grejer och sålde av högtalarna. Grejen var att det var en nära vän som ville köpa de och då kände jag ju att man ville att det skulle låta bra liksom. Så jag tog fram de och kopplade in de och de lät ..sådär? Lite jobbiga att lyssna på. Då är det alltså med det filtret som i teorin skulle vara det mest optimala,men med något frågetecken om motståndspaketens egentliga totala värde. Så jag letade fram den gamla Minhemmabio-tråden och letade fram en reviderad version med lägre nivå på diskanten som även kunde innefatta en ytterligare dämpning, detta då växlas med en enkel brytare. Så jag plockade bort motståndspaketen och satte in finare resistorer enl ritningen och provade. En helt ny högtalare presenterade sig! Nu fanns det tonvis med bra lågbas och man kunde lyssna på alla sorters inspelningar utan att vilja stänga av, och de spelades upp olika utifrån inspelning, precis som det ska vara. 9års frånvaro, 50kr insats, och 30 min av ens tid. Sjukt. En ytterligare modifikation som jag passade på att göra var att sätta dit två ca50mm gummifötter i framkant så högtalarna vinklas lite mot lyssnaren. Rent objektivt lät detta bättre. skönt att få slutit cirkeln till slut då! Jag har efter detta inga problem att rekommendera någon att bygga dessa högtalare, även om de fortfarande inte är världens bästa högtalare;) Jag såg också att det nu var nya ändringar i designen på Valutronics sida, de har jag ju ingen koll på vad det gör för välljudet! /Gustaf